Curtea de Conturi Europeană avertizează că este ilegal să fie acordate vouchere în loc să fie rambursat costul biletelor, o practică utilizată de multe companii aeriene, potrivit ultimului raport al instituției dat publictății.
Drepturile pasagerilor din transportul aerian nu au fost protejate în Uniunea Europeană în cursul pandemiei de COVID-19, arată Curtea de Conturi Europeană.
Potrivit instituției, companiile aeriene sunt obligate prin lege să le dea pasagerilor banii înapoi în caz de anulare a zborurilor, dar numeroase companii au forțat clienții să accepte vouchere în locul rambursărilor, această practică fiind ilegală.
Raportule explică faptul că, între martie 2020 și martie 2021, anulările de zboruri au afectat în UE zeci de milioane de pasageri. În astfel de cazuri, legislația UE dă pasagerilor dreptul la rambursarea biletelor pentru zborurile anulate sau la rerutarea călătoriei.
În același timp, oprirea neașteptată a zborurilor a cauzat probleme bruște și grave de lichiditate pentru companiile aeriene și pentru operatorii de pachete turistice.
Numeroase state membre le-au acordat ajutoare de stat pentru a le permite să continue să funcționeze și pentru a le salva de la un posibil faliment.
Auditorii Curții de Conturi au constatat că, în primele luni ale crizei, numeroși pasageri au pierdut bani la care aveau dreptul. Acest lucru s-a întâmplat în unele cazuri chiar cu acordul statelor membre: 15 dintre acestea, inclusiv Franța, Țările de Jos și Belgia, au adoptat măsuri excepționale pentru a scuti companiile aeriene și operatorii de pachete turistice de la obligația lor normală de a rambursa banii pasagerilor.
Citește AICI Raportul Curții de Conturi Europene
În contradicție cu dreptul UE, numeroși pasageri au fost obligați să accepte vouchere, dar acestea nu erau întotdeauna protejate în caz de insolvență a companiilor aeriene și acordarea lor întârzia posibilitatea de rambursare.
O altă neregulă constată este că societățile aeriene au început să efectueze rambursări către pasageri la jumătatea anului 2020. În majoritatea cazurilor însă, rambursarea a durat mult mai mult decât cele 7 zile (pentru pasagerii care achiziționaseră doar zboruri) sau 14 zile (pentru călătorii care aveau un pachet cu zbor și cazare) prevăzute de lege.
Lupta pentru rambursare a fost chiar și mai grea pentru pasagerii care nu cumpăraseră biletele direct de la companiile aeriene. Aceștia au fost adesea purtați cu vorba între intermediari (cum ar fi agențiile de voiaj) și companiile aeriene și, în cel mai bun caz, au primit o rambursare parțială sau foarte târzie.
Raportul evidențiază că statele membre nu au condiționat în mod explicit ajutorul de efectuarea rambursărilor către pasageri, deși Comisia Europeană, în limitele competențelor sale reduse în domeniul drepturilor pasagerilor, a precizat cu claritate că puteau face acest lucru.
Pe baza concluziilor sale, Curtea de Conturi Europeană adresează recomandări specifice Comisiei Europene în vederea unei mai bune protecții a drepturilor pasagerilor din transportul aerian.
Curtea recomandă Comisiei să protejeze mai bine drepturile pasagerilor din transportul aerian și să îi informeze pe aceștia cu privire la drepturile lor; să amelioreze coordonarea măsurilor naționale și să lege mai bine ajutoarele de stat acordate companiilor aeriene de rambursarea pasagerilor; să îmbunătățească instrumentele și legislația în materie de protejare a drepturilor acestor pasageri, mai precizează instituția.
Sursa foto: Unspash